Publicerat 3 september 2015 i kategorin Artiklar

Hantering av dricks

Skatteverket har i ett ställningstagande redogjort för hur den dricks som en kund betalar, utöver det belopp som står på kvittot, ska redovisas och beskattas.

Dricks är en frivillig betalning som till exempel en restauranggäst betalar utöver det belopp som står på notan. Hur denna frivilliga betalning benämns av företaget vid registrering i kassaregister eller i underlaget för bokföringen har inte någon betydelse för den skattemässiga bedömningen.

Dricks direkt från kund

Dricks som en anställd erhåller kontant direkt från kunder utgör inte en affärshändelse i företagets verksamhet och utlöser därmed inte en bokföringsskyldighet för företaget. Företaget ska inte heller redovisa detta som lön till den anställde. Men dricksen är trots det en ersättning för arbete. Det innebär att den anställde ska redovisa den dricks han erhållit direkt från kunder i sin inkomstdeklaration som inkomst av tjänst.

Dricks fördelas av arbetsgivaren

Om den kontanta dricks som kunder betalar samlas ihop av arbetsgivaren som sedan fördelar den efter eget bestämmande till olika anställda bör betalningen betraktas som om den kommit från arbetsgivaren, anser Skatteverket. Det innebär att dricksen utgör inkomst för företaget och att utbetalningarna till anställda betraktas som löneutbetalning. Arbetsgivaren ska i sådant fall göra skatteavdrag, redovisa och betala arbetsgivaravgifter samt ta med beloppet som en del av lönen på den anställdes kontrolluppgift.

Moms

Någon moms ska inte redovisas på erhållen dricks. Det gäller oavsett hur företaget rent praktiskt hanterar dricksen. Enligt Skatteverket är dricks en ersättning som faller utanför moms-lagens regler.

Inkomst i företaget

I en enskild firma utgör dricks som näringsidkaren själv tar hand om inkomst i näringsverksamheten. Det gäller oavsett om dricksen betalas kontant eller med kontokort. Detsamma gäller i handelsbolag om handelsbolagsdelägarna tar hand om dricksen. I aktiebolag utgör dricks inkomst i näringsverksamheten för företaget om det är företaget och inte personalen som får ta hand om dricksen. För en företagsledare i ett aktiebolag som erhåller dricks – antingen direkt från kunder eller som en del i personalstyrkan – bör dricksen bedömas på samma sätt som för övriga anställda, anser Skatteverket.

Betalning med kontokort

När dricks betalas elektroniskt med till exempel kontokort kommer dricksbeloppen in på företagets konto och personalen kan därmed inte förfoga över dricksen utan arbetsgivarens medverkan. Det är vanligt att arbetsgivare tillåter att sådan dricks utgör personalens dricks. Under förutsättningen att personalen själva får bestämma hur sådan dricks ska fördelas inom personalstyrkan är Skatteverkets uppfattning att dricks betald med kontokort inte ska ses som en inkomst för företaget. Sådana extrabetalda belopp med kontokort utgör redovisningsmedel där företaget får en skuld till personalen som ska bokföras som en skuld. När sedan skulden reglerats gentemot personalen måste företaget ha ett underlag i bokföringen som utvisar till vilka personer som betalning har skett. Varje person måste anges med namn.

Skatteverket har ingen principiell invändning mot att personalen får ta ett belopp direkt ur kassan som motsvarar den dricks som betalats med kontokort. På så sätt blir företagets skuld till personalen direkt reglerad. Men det är viktigt, framhåller Skatteverket, att skuldens uppkomst och dess reglering återspeglas i företagets kassahantering och bokföring. Kontantuttag ur kassan utgör en sådan förändring av växelkassan som ska registreras i kassaregistret. Även här gäller att det av företagets underlag i bokföringen ska framgå till vilka personer som betalning har skett.

Skatteverket, dnr: 131 356228-15/111

Företagsaktuellt nr 5 2015

Publicerat 17 oktober 2024

Förslagen i budgetpropositionen – så påverkas du som företagare

I år har regeringen lagt fram flera förslag med syfte att stärka Sveriges ekonomi. Här är några förslag som kan påverka dig som driver ditt företag som enskild näringsverksamhet eller ett mindre aktiebolag. Reglerna är inte beslutade än, men föreslås träda i kraft den 1 januari 2025. Förenklingar för enskilda näringsidkare   För enskilda näringsidkare som …

Läs mer

Publicerat 17 oktober 2024

Börja göra din hållbarhetsredovisning nu – så kommer du igång

Hållbarhet blir allt viktigare för små och medelstora företag som vill stärka sin trovärdighet, förbli konkurrenskraftiga och möta framtidens krav. Som företagare har du mycket att vinna på att redan nu börja arbeta med hållbarhetsredovisning, även om det ännu inte är ett krav. Jeanette Isaksson, Auktoriserad Redovisnings- och Lönekonsult på Akisa, berättar hur du kan komma …

Läs mer

Publicerat 17 oktober 2024

Bedrägerier mot företag – här är varningssignalerna

De senaste åren har bedrägerier mot privatpersoner och företag ökat. Det kan handla om erbjudande om investeringar som leder till stora vinster men också uppmaningar att logga in via bank-id och vips är bankkontot tomt. Genom att lära dig känna igen varningssignalerna kan du undvika att gå i fällan. Bedragare arbetar både metodiskt och långsiktigt och presenterar ofta …

Läs mer

Publicerat 17 oktober 2024

Maximera din utdelning som fåmansdelägare – att tänka på innan årsskiftet

Som delägare i ett fåmansaktiebolag behöver du tänka på några saker innan årsskiftet för att kunna tillgodoräkna dig ett så stort gränsbelopp som möjligt. Har du till exempel koll på om du har tagit ut tillräckligt med lön för att kunna tillgodoräkna dig ett löneutrymme vid beräkning av gränsbeloppet enligt huvudregeln nästa år? Beskattning av utdelning från …

Läs mer

Publicerat 19 september 2024

Så bidrar redovisnings- och lönekonsulter till företagets framgång

Som företagare är du ständigt upptagen med att driva verksamheten framåt, samtidigt som du måste hålla koll på nya regelverk, ekonomi och skydda företaget mot brott. Genom att samarbeta med auktoriserade redovisnings- och lönekonsulter kan du frigöra tid för tillväxt och innovation. Här visar vi hur de kan hjälpa dig att möta dagens och morgondagens utmaningar. Stora krav på …

Läs mer

Publicerat 19 september 2024

Slopat krav på papperskvitto – tänk på detta och digitalisera din bokföring

Du har säkert inte missat att en efterlängtad lagändring trädde i kraft den 1 juli? Företagare har länge sett fram emot att slippa spara alla papperskvitton. I stället räcker det att spara en fotad kopia av kvittot som underlag för bokföringen. Det är en efterlängtad lagändring som kommer spara både tid och pengar. Men är det bara att kasta kvittot – eller är det något mer …

Läs mer

Publicerat 19 september 2024

Skydda företaget mot penningtvätt – här är de vanligaste metoderna

Tyvärr blir det allt vanligare att kriminella nätverk nyttjar företag för att tvätta pengar och dölja brottslig verksamhet. Detta kan drabba alla branscher och företag. Finanspolisen och Ekobrottsmyndigheten har sammanställt några av de vanligaste metoderna som du bör vara uppmärksam på. Olika brottsupplägg    De flesta stora kriminella nätverken använder …

Läs mer

Publicerat 19 september 2024

Hyr du in konsulter? Nu får 24-månaders regeln effekt

Effekten av LAS och hanteringen av konsulter via uthyrning blir tydlig den 1 oktober 2024 när den så kallade 24-månadersregeln träder i kraft. Pernilla Levén Mohn, HR-chef på Poolia, berättar hur hon tror att regeln kommer påverka företagen och dess inhyrda konsulter, samt vad du som hyr in konsulter bör tänka på. Lagen (2012:854) om uthyrning av arbetstagare, den så kallade …

Läs mer

Publicerat 11 juni 2024

Lina Andersson: Allt fler kunder ställer krav på att vi ska arbeta hållbart

Home of Textile säljer dekor, möbler och textil till projektkunder, butiker, E-handlare och direkt till konsument. De senaste åren har de tagit stora steg mot hållbarhet, trots att de är ett litet företag utan lagkrav på hållbarhetsredovisning. För att komma igång tog de hjälp av NSRS – en manual anpassad för små och medelstora företag. Marknadschefen Lina Andersson berättar …

Läs mer

Publicerat 11 juni 2024

Anlitar du sommarvikarier? Tänk på detta!

Ungdomar har svårare att bedöma risker och konsekvenser av olika handlingar, till skillnad mot de flesta vuxna. Därför är det extra viktigt ta sitt ansvar som arbetsgivare om du anlitar sommarvikarier. Här är några viktiga saker att tänka på. Ha tydliga säkerhetsrutiner  Generellt drabbas nyanställda oftast av skador i arbetet. Många olyckor händer till och med den …

Läs mer

Gå till startsidan